23 January 2015

TUTORIAL : Guna Aplikasi Whatsapp di PC/Laptop

Mudahhhhhhhh sangat dah...semalam bila member aku share pasal mendalah ni, teruja aku buat terus... hehehe..

Ye lah kan... aku & handphone ni dah macam melekat je kat tangan, hari² kena ngadap, hari² melayan customer kesayangan @spadirumah ni.. Sumber rezeki, dah Allah bagi dalam bentuk kena ngadap phone hari² takkan aku nak merungut, haruslah bersyukur kan... 

dan semalam mmg good newssss sangat, dipermudahkan kerja aku bilamana whatsapp pon dah ikut style Telegram boleh synchronize antara whatsapp di smartphone / Tab dengan PC/Laptop kita ni..

Ok² jangan membebel...mula² sekali ko kena ada... 


1) ANDROID sahaja buat masa ni.. Tak kisah la, Blackberry ke, Windows Phone ke, Samsung ke Lenovo ke, Nokia S60, asalkan dia guna Android, & kenapa?? Biasalah untuk permulaan ni mmg la banyak lagi kekurangan dia kan, maknanya minta maaf sangat pada pengguna IOS mcm Apple (Iphone ke apa), sebab dia tak dapat nak support, ngeeeeeee..... sila menangis T_____________T

2) ko kena ada whatsaapp, dannnnnn pastikan whatsapp version ko adalah yang terlatest iaitu 2.11.498



mcm mana nak check ??? ok bukak whatsapp korang, kat Menu> klik setting> Help > About ha tengok version apa

Atau susah sangat, korang bukak wasep... klik Menu > Whatsapp Web


kalau takde maknanya sila update new version kat Playstore, kalau dah update tapi takleh gak, dia mcm kes aku..

Cara lain, korang gi kat Menu > Setting > Chat Setting > Backup Conversation

Kemudian korang uninstall balik wasep korang, kemudian pi download balik kat playstore...pastu dia akan ada soh korang recover balik history chat korang tu, so ok je lah, dah setel satu bab..


3) Ok skang ni berbalik pada nombor 2 balik, Klik menu > Whatsapp Web, ok dah ada so klik dan dia akan kuar ni





4) ko perlu ada PC/Laptop yang dah disambungkan ke Internet dan perlu ada Google Chrome, kalau takde sila install dulu, dia nak Google Chrome jugak... *jgn melawan*

Taip URL : https://web.whatsapp.com





5) Hala Phone korang kat Barcode tu untuk dia scan.. ada paham ???









Taraaaaaaaaaa.... dah connect dah.... best tak best tak ????
Pada aku memang best sebab aku penat gak ngadap phone ni 24 jam, lagi pulak time keje, kadang busy ngan keje komputer, so bila ada web whatsapp ni makin rajin la aku wat keje kat PC kahkah..



Sebijik seketul camne whatsapp kat phone dengan whatsapp kat web korang ni ha, bila ko klik sini, situ kuar, ko taip situ kat sini pulak yang keluar, besttt kan... senang keje mak nak oii... lama² ngadap phone makin rabun mak...




 Lets say tetiba ko nak connect balik, kuar mndalah ni, maknanya kat PC korang tu tak log out lagi, so setiap kali korang dah taknak guna sila log out di web tu ok.. nak log out pon tak tau, hah klik sini..




ok selesai ilmu baru untuk korang, okbai aku nak kuar dah see ya...

Muah ciked 



jangn lupa follow aku kat 

Instagram : Spadirumah
Whatsapp : 011-33020582 (utk order je, untuk berkenalan meh nak pang)



3 comments:

  1. perkongsian yang baik. nana pun blom pernah guna whatsapp di laptop.

    salam perkenalan sis :)

    jemput ke blog nana

    ReplyDelete
  2. Salam singgah, info menarik! wassap penting sekarang..
    jemput segmen: http://studioous.blogspot.com/2015/02/1st-segmen-kerjaya-blogger-ipt-by.html

    ReplyDelete
  3. dah try.mudah sgt..tq so much!..tapi setiap kali nk online di laptop, setiap kali tu lah kene scan bar code tu ye sis ?

    ReplyDelete

thanx sudi nak ngOmel blk kt cni..ngOmel la panjang2 takpe saya suker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mush mengOmel | Template Designed By Blog Bingkisan Hati