24 October 2014

Kenapa kita ? Jangan Pertikaikan..

Assalamualaikum wbt
Waalaikumussalam wbt *sindiri jawab* ngeeeeee


Aku baruuuuu ada tiga orang anak... *ceh ayat - 'baru ada'* tapi rasa nak menghandle tu macam anak sepuluh... dengan kerja opis pergi pagi balik petang nya.. kerja rumahnye.. nak melayan si kenit affan nye..lagi dengan kerja bisnes online nya.. rasa macam nak bernapas sehari² macam sesak je.. rasa macam 24 jam yang Allah swt bagi sama rata kat semua makhluk Nya tu mcam tak cukuppppp je...

Tapi bersyukur sangat² azim banyakkk sangat membantu, dia lagi expert urus anak² dari aku, sebab apa, sebab anak² adalah sangat BEHAVE bila dok ngan abah dorang..

Eh aku tak faham betul lah.. kemain mengada² kalau dorang ngan aku, cer kalau tggal dengan abah dia, senyap tupah...

Macam masa aku kena gi Sabah 1, Sabah 2 hari tu, 5 hari kena tinggal affan, dah la 1st time kan, risau la gak, tapi eh eh, kemain baekkkkkkk korang dok ngan abah ye.. si affan kul 9pm dah tido, kul 3am bru bangun nak susu... cer kalau ngan mama... roarrrrr

Sejak ada affan ni, aku makin jarang makan kat luar, sebab dia jenis semua benda nak buat sendiri, nak makan sendiri, pastu tak bagi ngamok selagi tak dapat, korang takyah nak suh aku bawak sudu plastik pinggan plastik bagai, sebab tak jalan, dia lagiiiiii banyak akal... sudahnye semua sudu gerefu dok kat lantai.. kalau aku malas masak azim je pi beli tapau bawak balik... ha berjemaah makan ngan anak² je dirumah... tapi bukanlah sentiasa anak² ni berperangai begitu kan.. ada² masa la.. tapi aku le tak koser nak layan.. bila makin besor ni dia ok dah la...

terdetik gak dalam ati, apsal la anak aku tak macam anak orang meje sebela, baik je makan, elok je dok diam, tapi kan aku tau, takkan aku diuji kalau aku tak leh terima ye dak..

Masa cuti depavaly kelmarin, si aleisya.. perghhhh menguji keimanan aku sangat, bole dia tantrum meraban kat kenduri aqiqah anak my beras... kes nye ada la sorang anak tetamu ramai² tu, datang pulak pakai baju Princess Elsa FROZEN tu, Leisya memang dah lama ngidam baju frozen ni, aku yang malas nak mencarik, lagi pulak rasa mcm bazer je nak beli² baju tu, takat nak pakai pusing² depan tv sambil nyanyi lagu Let It Go, so memang aku lengah² je lah nak membeli tu.. 

Agaknye tahap kesabaran dia dah tahap hidung, tu yang dia betul² ngamuk tak kira orang² sekeliling dah... 'nak baju Elsaaaaaaaaa....'  

Grrrrrrrrr... sudahnye aku balik je, hilang mood dah nak perabih kambing lagi sekor...hak hak



Actually, terkenan ngan entri dari choyaya ni...


Copy paste sebab best sangat dari blog choyaya mama vogue ..

*********************************************************

Ni I share article yang I copy dari FB. Baca la. InsyaAllah lepas tu akan rasa positif especially bagi Ibu-Ibu muda (muda ke?) macam kiter ni yang mudah sangat nak give up bila handling anak-anak.
Sometimes you look at your children, especially when they are loud, active and cranky, and totally embarrass you in public at times, and then you look at other people quiet and orderly children, you just wish your child is like theirs, right? 


- Wrong. 



Every child has their own temperaments and moods. If you have deep faith in Allah, then you remember that nothing happens without His Will. It could be that Allah had planned your child to misbehave in public, to scream and throw a tantrum, because He knows that ONLY you, (yes YOU!) have the immense patience and wisdom to handle them. It's not your children who test you, but Allah is the One who tests you.
There are no perfect kids, because only He is Perfect. Just because your kid acts up in one or two occasions, it does not means he's not as good as other kids. They do have their good and bad days too, just like us. Don't let one or two incidences affect your love for your child. Remember that raising kids is a divine journey, not a destination. People have seen how active mischievous kids grow up to be fine adults. Don't worry, and don't attach your pride or self-worth on your children's behaviors. 

Remember that if you are chosen to parent His Creations who happen to have difficult temperaments, then He is actually raising your status in your parenting journey with your patience and du'a. Just remember, don't let others' judgments, comparisons and comments affect you. 

Because He tests you differently from them, so just focus on treating your children with the best love as possible. They need you most.
- Admin, Umm Anissa, Med.


So, kiter ialah Mommy yang terpilih. Allah pilih kiter untuk ada anak yang macam kiter ada sekarang ni. So jangan emos lelebih and compare anak kiter dengan anak orang lain. Buang terus ayat, ‘Kan best kalau anak kiter elok perangai macam anak orang tu’. Jangan. Sebab kiter tak sedar sebenarnya kekadang harapan yang bukan-bukan pada anak kiter akan  buat kiter frust sendiri je. Buang masa. Baik kiter sayang mereka seadanya. Sebab Allah pilih mereka untuk kiter. Kan?

Sekian kata-kata dari bakal penceramah motivasi masalah Ibu dan Anak.


Yang Ikhlas, 
Siti Suraya

*********************************************************

Ha terkesan aku dengan kata² bakal penceramah ni, hahahhahah, so balik je dari rumah kak beras aku tu, tros aku online IG search #frozendress.. sib baik jumpa yang price reasonable sket, kot ada lagi murah tak tau le kan, mls dah nk search... lagi pulak sebelum ni aku pernah beli ngan IG ni, so tros order, bayar la la tu jugak , ha semalam dia pos, dan² hari ni dapat dah...







Ni balik ni suka le si leisya tu kang, sambil nyanyi² lagu Let It Go... gediks..

Okbai nak balik dah.. nanti aku snap pict leisya pakai dress ni..


p/s : Hari ahad ni aku fly ke terengganu pulak, Bengkel HRMIS di sana sampai khamis.. tinggal lagi si affan tu... mama work sayang, mama hanya menurut perintah...Sob Sob Sobsss


1 comment:

thanx sudi nak ngOmel blk kt cni..ngOmel la panjang2 takpe saya suker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mush mengOmel | Template Designed By Blog Bingkisan Hati