12 December 2012

30 weeks @ kesesakan nafas semasa hamil





Hari ni 12.12.12, genap² kandungan aku 30 minggu...cepatnyeee...cepatnyeee masa berlalu....yg sbnrnya lebih kepada aduhhh baru 30 weeks ke, lambatnye lagi nk bersalin, paling lama pon 10minggu lagi atau kalau ikut due dalam 39 minggu camtu insyaAllah aku dh bersalin... atau kalau aku lasak lebey sket masa 38 minggu kot² dah kuar....*bak kata orang dolu² lagi banyak anak lagi senang nk bersalin* & member aku yg bru je lahirkan anak ke tiga pon ckp bnda yg sama, dia baru sakit² perut g spital dh bukak jalan, sekejapan dah bersalin, tak sama mcm anak 1st dlu ~~ 2 hari akak tahan sakit dik non** mudah² an aku pon begitu nanti~~

Malam tadi tetiba sesak nafas, dh lama gak aku tak kena mcm ni, masa awal² peknen dlu adalah rasa camtu, sesak nafas, mengah, kalau bercakap tu ketara sangat bunyi mengah, masuk trimester kedua dia hilang, gone with the wind, ni bila trimester terakhir ni datang balik..

memang kalau diikutkan kesesakan nafas semasa kehamilan ni benda koman, ye lah bila baby makin besar dia akan menekan abdomen kita kan, terutama dada lah..

tapi bila sampai ke pagi ni pon rasa sesak nafas lagi, padahal aku dalam keadaan duduk tegak, tanpa bebanan lain di badan selain bawak perut ni, dh duduk relaks pon still sesak nafas lagi...takut gak..hurmmm...mcm biasa sebelum apa² mesti gugel sana sini kan.... kebanyakan yg bg tip sesak nafas adalah cara yg sama...


****************************************

Tip Sesak Nafas 

Salah satu gejala yang kerap menyerang ibu hamil adalah sesak nafas. Gejala ini mudah berlaku setelah kehamilan memasuki usia 6 bulan ke atas terutamanya pada trimester terakhir kehamilan.

Keadaan ini disebabkan bayi yang semakin membesar dan menekan abdomen terutama di bahagian dada si ibu hingga mengurangkan ruang pada paru-paru yang menyebabkan anda sesak nafas atau adakalanya terasa sukar hendak bernafas.

Berikut tip yang boleh anda cuba amalkan bagi membantu mengatasi keadaan ini.
  • Banyakkan melakukan senaman olahraga kerana ia akan membuat tubuh sihat dan segar serta membantu mengurangkan masalah sesak nafas.
  • Duduk dalam keadaan tegak agar ruang pada bahagian paru-paru tidak tertekan dan mengganggu pernafasan anda.
  • Semasa tidur pastikan bahagian kepala dan bahu agak tinggi sedikit agar paru-paru tetap mempunyai ruang yang cukup untuk memudahkan pernafasan anda.
Jika anda berasa sukar bernafas, berhenti daripada aktiviti yang sedang anda lakukan, berehatlah dengan bersandar pada kerusi atau bantal.



 ****************************************


So far semua aku dah ikut, tapi masih lagi rasa mcm tu, maybe kalau berlarutan smpi tengahari ni aku gi spital lah kot, sebab kadang² kita bukan tau kan dalam dada ni, kot saluran sempit ke, errkkkk....mintak dijauhkan....

ok...aku nak berehat jap...sandar² kat sofa, lagi best kalau dapat lelap barang sejam dua...hun hun hun... *lagi best bila mana bos takde hari ni ** heheh selamat bekerja bagi korang yg bekerja, untuk kes mcm aku ni, special..dikecualikan dari kerja² berat...gud nite... zzzzzzzzz



~
~
~

6 comments:

  1. wah..dah makin hampir dah nak bersalin

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah kak, diberi kesihatan yg baik sehingga 30 mnggu ni, tapii dup dap telah makin terasa mcm dh dekat sangat pulak due nye padahal ada la sebulan lebey lagi, nebes mcm nk beranak sulong plk, padahal yg ke tiga dh ni...

    ReplyDelete
  3. Salam kenal.Berminat dgn PEMANGGANG AJAIB yg murah tp mmg ORI...jemput singgah ya.

    ReplyDelete
  4. salam mush.
    Tirana aduka dtg tanpa diundang.maaf ye.

    Salam kenal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam tiranaAduka, ishhh ada pulak tanpa diundang, nih padang bOla mush tadahkan sbb sudi singgah kat sini, heeeee

      Delete

thanx sudi nak ngOmel blk kt cni..ngOmel la panjang2 takpe saya suker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mush mengOmel | Template Designed By Blog Bingkisan Hati