19 September 2012

Penangan Budu Pati Ikan Bilis Istimewa

Kalau ikutkan, aku & hasben bukanlah penggila budu, walaupon azim tu mmg asal dari kelantan, tapi bab budu ni, kalau ada kitorg makan, kalau takde xlah sampai mencari kecuali lah kalau teringin sekali sekala...

tapi malam tadi tetiba teringat ada sebotol budu dalam peti ais yg dh lama x dimakan..botol pon belum dibukak lagi....hurmmm best gak ni kalau makan nasik panas ngan budu kan..lagi pulak aku ada goreng ayam berempah, pastu ada nasik kosong panas...sebab malas nak masak lauk² lain, makanya terkeluar lah idea ini, sambil cakap ngan azim, "bah..makan nasik ngan budu je lah pastu ayam goreng ni ada kan..pastu ulam timun" **sambil buat mata kelip² berharap dia setuju & tak suruh aku masak lauk² lain **

sib baik dia jawab ok..tapi lps tu cakap aku ngidam ke apa...**amboii kalau ngandong ni, apa yg pelik sket je nak makan cakap ngidam, kang mintak daging rusa baru tau, ngagau ko nak carik**

itu lah senang nye hasben aku ni, bab makan tak cerewet, tara hal ko masak la apa pon, dia sebat je, kalau makan nasik ngan kicap lauk telur goreng pon jadik...heheheh, jangan ko masak mee kuning dah, dia mmg x mkn sangat...

ehh lupa, berbalik kepada cerita budu malam tadi, aku masak nasik mcm biasa je lah, 1 pot suku mmg dh cukup² utk aku & azim makan, atau kekadang 1 pot setengah je, tapi malam tadi nak jadik cerita penangan budu, mmg kitorg makan bersungguh²...kena pulak cili api tu pedas, pergghhh...



habis je sepinggan azim pon cakap sedap pulak makan nasik ngan budu, sbb lama tak makan budu, ahhh sudahhhhh...nasik masak cukup² je bah, yg time ni la plk leisya & aqeef beria gak nk makan, mmg tak cukup la kan...

pastu aku cakap, mama 'tanak' nasik lagi lah, sekejap je, tapi awak kna tggu kejap lah, hhahhahahaha...ambik ko penangan budu ikan bilis nye pasal....






sebab nak bagi nasik tu masak dengan cepat, aku letak air panas, pastu tanak atas dapur gas dulu, dh melegak, baru masukkan dalam periuk nasi, x sampai 10 minit kitorg sambung makan balik dengan lahapnye...hahahhahhaha

gilalah....ini lah jadinya bila sebulan syawal ni dok makan open house je, rendang nasik impit, soto, mihun, nasik dagang lah, mana nk dapat makan budu kan....heheheheh, ni kalau baby aku lahir ni confirm tak pelat kecek kelate...heheheh






p/s : untuk menambah selera korang nk makan budu korg dengar sekali dikir budu ni, konfem 'suap laju selalu'....hehehhe


muluk raso lecah, makey tok lalu
Gula kunyik kuah, semakuk budu
penyek lado pedah celo pucuk ubi kayu
peroh asey lima suak laju slalu









2 comments:

  1. salam kenal..first time LM jln sini.
    wahh sedap eh budu pecah2 ngan cili api. saya tak pernah mkn budu lg.

    ReplyDelete
  2. wsalam lydia, salam perkenalan....hurmmm sekali sekala pekena budu mmg syok, tapi xleh gak layan hari² time peknen ni...mau naik darah tggi...hehehhe

    ReplyDelete

thanx sudi nak ngOmel blk kt cni..ngOmel la panjang2 takpe saya suker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mush mengOmel | Template Designed By Blog Bingkisan Hati