17 August 2012

Aidilfitri bakal tiba, sedih bila terkenang zuriat itu...

esok lusa je semua umat Islam akan menyambut Hari Raya Aildilfitri, hari kemenangan setelah sebulan menunaikan ibadah berpuasa...dan tika ini juga aku sedang bersedih & teringat zuriat yg hanya sempat bercambah 12 minggu je dalam perut aku 2 thn lps...

lebih kurang hari² macam ni lah, lagi dua tiga hari nak raya, september tahun 2010, aku keguguran...zuriat yg ku kandungkan tak kuat & aku mengalami keguguran malam sebelum aku nak bertolak balik pasir puteh bercadang raya bersama mentua...
Link
**Kisah keguguran leh baca sini

" Kalau lah kamu kuat & membesar dalam rahim mama ni, insyaAllah mama selamat melahirkan kamu pada 5 April 2011, & insyaAllah sekarang kamu dh berumur 1 tahun 4 bln camtu....dapat beraya bersama² dengan abang aqeef & kakak kamu leisya pada tahun ini kn... "

Tapi kuasa Allah menentukan segalanya...

Sebenarnya masa last scan pada Ogos 2010 tu, doc dah kesan something yang tak betul pada kandungan ku, doc cakap rahim besar & tak padan dengan usia baby, & perkara yg doc cakap 'maybe kembar' ni mengingatkan pada kandungan ku sekarang...perkara yg sama pon doc bgtau...

So next checkup doc soh datang after raya pada 21/09/10...tapi kuasa Allah tak sempat next checkup kamu dh pergi dulu... "detik² 12mggu yg terindah bersama kamu mama takkan lupa sampai bila² sebabnya sepanjang 12 mggu mengandOngkan kamu, mama takde kemabukan langsung, mengandongkan kamu tanpa loya, mabuk, muntah segala....."

& kandungan ku pada kali ni juga ada sedikit minor prOblem...ini pula kisah masa kandungan ku yg sekarang ni usia 8 mggu . . . . . .

**********
pagi tu siap² nak pergi kerja, azim bgtau petang lah kita pergi klinik (utk checkup/scan), aku pn oklah sbb boleh balik awal sket..elok azim dh kuar pi kerja tetiba aku rasa basah mcm leaking air ketuban, ada lah juga menitik 2 @ 3 di lantai...tros call azim ajak pi klinik la la tu jugak...

berita dari doc buat aku tak senang duduk...scan sebelum ni yg doc cakap dua kantung baby kembar tu sebenarnya adalah ada pendarahan pada plasenta, juga dipanggil 'subchorionic bleeding' . . . .

lebey kurang camni la pict dia...**gambo gugel**




so doc bagi mc 3 hari for 'bedrest & aku diarahkan utk tidak buat kerja² berat, no kerja rumah basuh pinggan sumer, anak2 pon jgn bagi mereka manjat2 atas perut... bila aku cakap saya pergi kerja naik moto...tros doc cakap.. '''oowwwhhh jangan jangan tu yg bahaya tu, jangan lasak sangat ''''

**suddenly teringat dua tiga hari sebelum tu aku g keje cam biasa lah merempit juga walau mengandong dh 8 mggu tu...boleh plk nak balik ada moto2 lahabau dok parking rapat2 camne aku nk kuar, nak tak nak pi angkat moto tu ketepikan **hambik ko, ganas tak ganas, maybe itu yg menyebabkan smpi leaking air tu***

so sekarang ni, stat je lps kejadian itu, aku gi keje kena drive je lah, jgn harap nk merempit, kerja2 rumah pon abam azim je yg buat semua, akak jadik princess kat rumah, nk air mintak je, heheheheh, kalau bab2 basuh baju, kemas rumah semua diuruskan dengan baik oleh abam azim, thanx abam... love uuuu..

hari ni kandungan ku dh masuk 13 mggu, " mama doa kamu kuat, mcam abang & kakak kamu, due kamu insyaAllah 21 feb 2013 mama akan lahirkan kamu, tumbuh lah dengan sihat ye anak ku, abang & akak kamu tak sabar nk jumpa kamu...hari2 dorg cium kamu kat perut mama ni..."




p/s : MORAL of The Story utk aku sendiri, jangan ingat bila kita mengandong yg sebelum2 ni takde apa² masalah & kita kuat utk buat semua bnda, smpi peknen leisya dh 6 bulan pon still bawak moto pi keje...jadinya jgn lah ingat kandungan kita kali seterusnya takkan ada masalah....sebabnya dah menimpa pada diri sendiri, kandungan ketiga keguguran maybe sebab aku pon lasak sgt angkat2 moto alihkan utk keluar dari parking....takde rezeki sbb tak dapat kesan masalah tu awal..so kandungan kali ni aku takmo dah lasak²...jalan pon pelan² penuh tertib.. :)

0 org telah balas ngOmel:

Post a Comment

thanx sudi nak ngOmel blk kt cni..ngOmel la panjang2 takpe saya suker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mush mengOmel | Template Designed By Blog Bingkisan Hati