15 October 2010

Lagi Bayi Mati dalam Jagaan Pengasuh

lately, byk kejadian, berita yg dilaporkan berkenaan kematian anak di dalam jgaan pengasuh....

dalam harian metro hari ni pn ada melaporkan......myMetro




" kes yg berlaku di PUTRAJAYA...pengasuh itu melaporkan bayi tersebut terjatuh...menyebabkan hidung bayi berdarah & badan nya biru. Bayi berkenaan merupakan anak sulung pasangan berkenaan & baru dlm lebeyh tiga bulan berada dalam jagaan pengasuh berkenaan

Difahamkan, pengasuh yang menjaga arwah turut menjaga empat kanak-kanak lain termasuk dua kembar selain empat anaknya sendiri. (fuh dh berapa dh tu, larat ke??)

Jika bedah siasat yg dijalankan menunjukkan bayi berkenaan didera, pasangan trsebut tdk akan teragak² utk mengambil tindakan terhadap pengasuh tersebut. "


kesian kat mak bapak dia kn, anak sulung pula...mcm mana klu jadik kat kita...aku sendiri pn hntar anak rumah pengasuh dan x dapat aku bygkan klu aku berada dlm situasi dia skrg...giler x dpt aku bygkan & hadapi....al-fatihah utk arwah baby tersebut....


ok, aku paham mmg susah nk dpt pengasuh yg betul² dapat jaga anak kita dgn rapi...klu ada tu alhamdulillah, rezeki ibu bapa tu la sndiri...

tapi, kita sebagai ibu bapa berhak menentukan yg terbaik utk anak² & kita sndiri...

kat cni aku cadangkan utk korg² yg hantar anak ke rumah pengasuh supaya :-



** pilih² la pengasuh - sblm anta tgk dulu keadaan rumah, tanya berapa baby / kanak² yg dh dijaga skrg, anak² dia berapa org..sbb nye mcm kes di atas, klu dh rmi sgt yg dijaga mana nk sempat beri perhatian kepada tiap² anak jagaan dia tu...

klu kita sndiri la, time ujung mggu anak² whole day dgn kita kn, mcm mana schdule kita, bangun pagi buat bekfes, kang anak plk dh bangun nk mandi kn, bg makan, susu, kang kita nk msk lunch plk...pastu kang anak merengek...klu yg ada anak kecik dua tiga org lagi la...eh blum campur nk uruskan bapak nye pulak...huhuh...kang nk ngemas rumah basuh baju sidai plk...sampai ke mlm x berenti kita mmbuat kerja kn....

ok cuba bygkan mcm mana pengasuh yg jaga rmi² anak tu, dorg pn nk masak gak kn, kemas rumah, sidai baju semua...klu time tu kena merengek semua baby tu mana menang tgn nk menengok nye kan....

** klu blh xyah la di ajar tdo kn anak dlm buaian - ye mmg utk senang kerja org kata, tapi kajian sndiri dh buktikan buaian x selamat utk kanak², berlaku kes jatuh buai, otak bergegar yg plg berisiko sbb bayi x boleh dihayun kuat²...bia la kita penat sedikit ank tdo kat tilam je...tepuk² dodoi smpai dia terlena, tapi rasanya itu lebeyh selamat kn.

** selalu update pengasuh kita - tanya keadaan anak, call atau sms jika anak kurg sihat tapi kita perlu bekerja, mmg nmpak mcm mak bapak yg lorat tapi org kata sblm apa² terjadi kn..

** berbaik² la dgn pengasuh - nk carik bukan senang kn, pastu ringan² mulut la beramah mesra ( ada kes tau sepupu aku sndiri, anak dia anta kt org tu tapi dia pnye la sombong ngan pengasuh tu, ko igt pengasuh tu xde ati perasaan gak ke, mcm² la perangai mak bapak pulak - ni pengasuh dia tu ngumpat kat aku...huhuhuh), klu kita baik dengan pengasuh kita secara x langsung dia pn akn baik dgn anak kita, jgn la kedekut sgt, sekali sekali bgi la buah tangan kn...seharian dia penat melayan kerenah anak² kita kn...



ok, kemalangan mmg x berbau & kita hanya merancang, Tuhan yg menetukan kesemua mengikut kehendak NYA.... tapi sedikit sebanyak bila kita buat cara² di atas, dapat gak la kurgkn kejadian yg x di ingini..



& aku, sib baik pengasuh aku tu baik & jaga anak aku ok...bukan kita nk yg perfect sbb kekadang kita pn bukan perfect mnjaga anak kn








0 org telah balas ngOmel:

Post a Comment

thanx sudi nak ngOmel blk kt cni..ngOmel la panjang2 takpe saya suker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mush mengOmel | Template Designed By Blog Bingkisan Hati